Karády Anna: A Füredi lány

 

Aki tervezi beszerezni, ne habozzon…megéri, ez a történet magával ragad, nem ereszt…és emellett még gyönyörű is.

Nos kicsit emésztve a történetet talán sikerült összeszednem magam, mert ez valami csoda volt. Bevallom amikor tavaly megláttam, hogy jön ez a könyv 2021-ben nagyon megörültem, mégpedig, hogy egy újabb történelmi romantikust hoz az Álomgyár másrészt azonnal foglyul ejtett a borító. Az Álomgyár Kiadó borítótervezője egy zseni, ezt már többször bebizonyította. Olyan mesterművek születnek a kezei alatt, hogy mi olvasók csak pislogunk és gyönyörködünk ezekben a műalkotásokban. Mert ezek a borítók műalkotások.

 

A Füredi lány szerzőjéről és témájáról nem sokat tudtam a megjelenés előttig. Csak a fülszöveget olvastam korábban, és az egyből „megvett”. Imádom a időutazásos történeteket, az Outlander is nagy kedvencem. A megjelenés előtt közzétett rövid szösszenetekből, azonban már tudtam, hogy én imádni fogom ezt a könyvet, és alig vártam hogy jöjjön az email, hogy átvehetem. A kezembe akartam fogni ezt a gyönyörűséges borítóval megáldott könyvet, mert éreztem, hogy aminek ennyire szép a külseje, annak a belbecse majdhogynem ennyire magasztos lehet. És nem is csalódtam. Kinyitva a könyvet ért a a következő meglepetés, mégpedig a belső borító tekintetében. Ha az elsőtől elaléltam, itt végképp végem volt…valami fantasztikus. És kifejező, persze azután több értelmet nyer mind a külső, mind a belső borító miután valaki elolvasta a könyvet…de ezt a szokást remélem megtartja a Kiadó és a történelmi romantikus regényei belső borítókat kapnak, mert annyival többet tesz hozzá a történethez, annyira kifejezőek és üzenetet hordoznak magukban. A regény végén található belső borító is csodaszép, bár akkor már tudtam, hogy jön a folytatás, amelynek felettébb örülök.

 

A Füredi lány tehát külsőre azonnal magába bolondított, de jobban megismerve ezt csak fokozta a belső. A műfaja történelmi romantikus megspékelve egy kis fantasyval. Egy XXI. századi lány valahogy hirtelen 1763-ban találja magát. A helyszín Balatonfüred, csak több mint kétszáz év különbséggel. Karády Anna bámulatosan megoldotta ezt a kérdést, nem volt benne hiba, a fantasy szál tökéletesen illeszkedett a történetbe, sőt megspékelte ezt az érdekes sztorit. Vajon hogyan viszonyul egy mai, modern nő ha visszacsöppen a feudalizmusba, ahol híre-hamva sincs az emberi jogoknak, a nemi egyenlőségnek, a higiéniának. Ugyanakkor számos más dologra döbben rá..mennyivel frissebb a levegő, tisztább a környezet, mennyivel jobban ragaszkodnak egymáshoz az emberek, és mennyivel jobban tudnak szeretni.

Almássy Anna a kötet főszereplője nem is sejti, hogy a telefonhívás, ami miatt lemaradt a Koloska-völgyben sétáló családjától mennyire meg fogja változtatni az életét. Anna az igaz mai, XXI. századi nő…..aki dolgozik, éli a mindennapi életét. De fura neszekre lesz figyelmes, és szinte magához vonzza a különös zörej és elragadja a víz. Hirtelen azt sem tudja hol van, míg rá nem ébred, hogy megtalálója igazat mond, és tényleg időutazó lett. Innen aztán kezdődnek a bonyodalmak. Nem tudom én mit csináltam volna Anna helyében, de hogy halálra rémülök az holtbiztos. Bár engem két nap után elégettek volna boszorkányságért az tuti. Anna azonban nem hisztériázik, nem fordul ki önmagából ami hatalmas lelkierőre vall és erős jellemre. Az agya mint egy tökéletes gépezet csak ontja magából a tanult információkat az adott korról, és századról. Mária Terézia, Habsburgok, jobbágyság, nemesség, nemesi előjogok, kilenced, vallási megosztottság, abszolutizmus, feudalizmus, boszorkányperek. Valószínűleg nekem is beindult volna az agyam, de Annáé bámulatosan alkalmazkodott a helyzethez. Kezdi összerakni magában az információkat, vajon mi lehet a nyitja. A logikus, racionális jogász énje kockáról kockára rakja ki a darabokat. Imádtam, hogy idomult a helyzethez, de a soha nem adta fel a reményt. Anna egy igazi küzdőszellem, és látszik hogy mi is a foglalkozása. Az én agyam is hasonlóan működik, felmér..mérlegel, kiskaput és megoldást keres. Egyedül azonban elveszne a lány, de szerencsére segítője akad Katica személyében, aki kiokítja korról és felfedi előtte nem ő az egyetlen aki „visszarepült”.

Az író bámulatosan mutatta be hogyan viszonyulna egy mai ember a 18. századhoz. Engem tuti elvertek volna a nagy számért, mert biztos szóvá tettem volna azt, ami ma már természetes…a társadalmi egyenlőtlenséget és megkülönböztetést nehezen viselem. És akárcsak Anna megpróbáltam volna alkalmazkodni, de nem mindig sikerült volna. Anna is nehezen viseli, hogy egy pór, egy senki…vele a származása, a születése miatt bármit megtehetnek a kiváltságosok…tökéletes párhuzam került felállításra a a két század között. Nehéz ezt elviselni, benne élni úgy hogy a szabadság eddig nem volt kérdés még inkább. És ebből lesznek Annának a konfliktusai, nem mindig sikerül meghúznia magát. Hiába próbál belesimulni a mindennapi viszonyokba, igazságérzete nem mindig hagyja. Néha egy ártatlan elszólással, tettel buktatja le magát, és kerül kellemetlen helyzetbe…és sajnos a múltjával kapcsolatban kitalált történet is egyre jobban sántít, de ezt a végsőkig próbálja tartani.

Anna számomra a tökéletes női hősnő, akit egyből a szívembe zártam. Ritkán tudok ennyire azonosulni a női karakterekkel, de vele egyből egy hullámhosszra kerültünk. Igazi küzdő szellem, nem adja fel, megpróbálja az utolsó utáni harcot is. Képes egy reményfoszlányba kapaszkodni. Hálás a segítőinek, és nem is marad adósuk. Okos, művelt és hatalmas az igazságérzete. Vívódása meghatározza a mindennapjait, nehezen igazodik ki saját lelkén. Nehéz elengednie a régit, és befogadnia az újat. Nem adja könnyen magát, és megmutatja hogy XXI. századi nők sem könnyűvérűek, de nem lehet őket alárendeltként kezelni. Sok mindent átértékel magában, szinte megszereti a 18. századot annak minden hátrányával együtt…megtalálja a mindennapokban a szépet, a jót. Még a legsötétebb napokon is keresi a szépséget. És ez nekem olyan pozitivitást adott, erre most nagyon nagy szükségem volt. Szeretni pedig nagy nagy hévvel tud, és a szerelméért bármire képes.

 

És mivel ez egy történelmi romantikus regény, persze kell egy tökéletes férfi főhős is, aki kiegészíti Annát. A párhuzam itt is megfigyelhető, mivel Anna a földönfutó fiatal nő, addig hősünk a nemes és címzetes Oroszy Mihály, a környék leggazdagabb nemese. Családja rendkívül jó érzékkel van megáldva pénz és kapcsolati tőke megszerzése és kiaknázása terén. Ugyanakkor nem kegyetlen földesúr, hanem mondhatjuk az első fecske aki felismeri a felvilágosodás tanait, és próbál is tenni azért, hogy a fejlődés elinduljon. Roppant okos, művelt..átlátja hazája, a rendszer hibáit. A saját birtokain nem a kizsákmányolás, hanem a megélhetés mellett teszi le a voksát. Igazságos. De azért nem veti meg a földi örömöket sem. Ravasz, jómódú, jóképű.. ezt kegyetlenül ki is használja. Szavainak nehéz ellenállni, de nem tolakodó. Nem veszi el azt, amit nem szívesen kínálnak. Megelőzi kortársait, és a kor férfijai közül is kiemelkedik. Nem tárgyként tekint a nőkre. Hanem majdhogynem egyenlő félként, nem jogának tartja nőt. Neki a szenvedély és a vágy az irányadó. És ha ő szeret, akkor azt testestől-lelkestől teszi. Mihályban fokozatosan vernek gyökeret az érzelmek, és formálódnak gyönyörű virággá. Igaz egy két vihar, és jégeső is megtépázza ezt a szemkápráztató virágot, de az már kibontotta a szirmait és semmi sem törheti el vagy tépheti el azokat. A férfi saját magával és érzelmeivel is dacol, ugyanakkor társadalmi rangja nem befolyásolja…csak a szívére hallgat. Mihály egy igazii hős, akire minden nő vágyik..igaz, ha becsapják nem bocsát meg könnyen és tud büntetni…bár ez neki ugyanannyira fáj. Én teljesen beleszerettem és nehéz volt elengednem miután becsuktam a könyvet.

 

A történetet számos mellékszereplőt vonultatott fel, közülük is kiemelkedő Katica karaktere. Mellékszereplő létére a regény egyik hangsúlyos figurája, jóságával egyből belopta magát a szívembe. Érdeklődő természete, tudásra szomjazó jellemével pedig jóval megelőzte a korát. Érdeklik a jövő orvosi vívmányai, és megpróbálja azokat alkalmazni, amelyeket a század körülményei lehetővé tesznek.

 

Kimagasló ebben a regényben a kutatómunka. Egyrészt az adott kor viszonyait, mindennapjait tekintve. Olyan szemléletesen voltak megjelenítve a század adottságai, nyelvezete, társadalmi berendezkedése, szokásai hogy szinte átütött a lapokon. Miközben olvastam elhittem, hogy én is ott vagyok. Annyira pontosan voltak ezek beleszőve a történetbe hogy így vált ennyire élvezhetővé és olvasmányossá. A közlekedési eszközöktől a higiéniás viszonyokig az öltözködésen át. Miért kerül ez a ruha többe, vagy az adott eszköz mire is való. Emellett Balatonfüred és maga a Balaton is komoly szerepet játszik a történetben.

És ami az én szívem csücske és az egyik legjobban tetszett az a jogi háttéranyag volt. Ami a történet tartógerendája. A történelem kéz a kézben jár a joggal, és erre ékes bizonyíték a Füredi lány. Minden megjelenik benne, ami a kor jogtörténetét jellemezte. A vallási felekezetek jogai, maga a házassági magánjog is élesen képviselteti magát lefestve egy képet az akkori joganyagról és jogalkalmazásról. . Az úriszékről, Mária Terézi rendeleteiről, Montesquieu, Rousseau tanait át…amelyek később számos jogrendszer alapjaivá válnak. Olyan elvek, tételek születnek ekkor meg, amelyek nélkül ma elképzelhetetlen bármely ország alkotmánya vagy törvényei. Werbőczy István Tripartituma is nagyon szépen képviselteti magát, amely a középkori Magyarország szokásjogi gyűjteménye…és még 1763-ban is az alap. Egyszóval nekem ez egy csemege volt, és nagyon jól esett a lelkemnek.

A jog mellett a gyógynövények, a növények és az állatok oly mértékű szeretete mutatkozik meg, amilyennel még nemigen találkoztam. Olyan érzékletes leírásokat kaptam sok helyen, hogy a könnyeimmel küszködtem. Ebben a könyvben az írónő szíve-lelke benne volt, mert ez máshogy nem lett volna ennyire szívhez szóló. Megmutatkozik a vallás és a természet erőinek különbözősége: a napforduló kiemelt helyen kezelése. Szinte már pogány elemek felvonultatása szembeállítva a katolicizmus és kálvinizmus tanaival, rávilágítva azok különbözőségeire is.

 

Mindent egybevetve én egy csodálatos történetet kaptam, amely tele van reménnyel, szerelemmel, szeretettel, lemondással, fájdalommal. Történet az állatok, a növények és a Balaton szeretetéről. Egy olyan történet, amely megmutatja milyen is az igazi szeretet és szerelem. Alig várom, hogy az én Füredi földesuram új kalandjait olvassam.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Karády Anna: Zserbó 2.

Pap Éva: Mielőtt újrakezdeném

Mosonyi Mara: A szirt