Moziban jártam - A Gucci-ház

 

Nem tudom elmondani, mennyire...de mennyire is vártam ezt a filmet. Amikor megláttam, a mozifilm előzetesét szinte számoltam vissza a napokat a premierig. Lady Gaga nagy kedvencem, ahogyan Adam Driver is...ezért garantált volt, hogy én ezt biztosan moziban fogom megnézni ha törik ha szakad. 

Miután kikerült a Gucci ház trailere, és kiderült, hogy a Könyvmolyképző kiadó gondozásában megjelenik a film alapjául szolgáló könyv, a Sarah Gay Forden: A Gucci-ház- Igaz történet gyilkosságról, őrületről, csillogásról és kapzsiságról...nem volt kérdés, hogy mélyebben is beleásom magam a Gucci család életébe. Mindeddig a Gucci nekem egy olasz divatmárkát jelentett, a luxuskategóriából...a jellegzetes barna, piros és zöld színével. Fogalmam sem volt, hogy milyen események árnyékolták be a toszkán család életét. Miután jobban elmerültem a témában, nem kicsit hökkentem meg. Ebben a családban aztán minden jelen volt: hatalom, pénz, gyilkosság, adócsalás, őrület...minden. 

A nagy sztárparádé közepette engem mégis Lady Gaga játéka fogott meg leginkább. A film is az ő snittjeivel indul, az ő által alakított Patrizia Reggianit ismerheti meg a néző elsőként. Az 1970-es évek végén a lány egy tipikus olasz bella, nagyon is jól tudja hogy jól néz ki és ezt ki is használja. Nem jön szerény körülmények közül, de nem éppen a milliomosok krémjéhez tartozik a családjával. 

Patrizia lételeme a ruhák, és a partik. És épp egy ilyen összejövetelen ismerkedik meg Maurizio Guccival, akivel nem is lehetnének ellentétesebbek. Míg Reggiani tipikus olasz mentalitással rendelkezik addig a fiatal Gucci egy szerény, visszahúzódó fiú. Gaga azonban nem aprózza el a dolgokat, a fiú neve hallatán felcsillan a szeme és mindent elkövet, hogy az ujjai köré csavarja. Nem tudom, hogy Reggiani valóban beleszeretett e a Gucci örökösbe, vagy csak a dollárjelek forogtak a szemei előtt...de az évek előrehaladtával biztosan kialakult a szerelem. Először leginkább az érdek hajtott a lányt, akinek sikerül elérnie, hogy Maurizio beleszeressen. És tulajdonképpen Gaga karaktere vezeti vissza a családjához, és segít neki elfoglalni a Gucci birodalomban a méltó helyet. Sok esetben Reggiani irányított, a férjét mindenképpen....aki nem egyszer fogadta meg tanácsát, és később az is bebizonyosodott, hogy Patrizia látta át tökéletesen a dolgokat. Igaz, hogy nőként meg kell küzdenie a patriarchális berendezkedésű divatvilágban és a családban is, ahol nemigen szánnak ilyen vezető szerepet egy feleségnek. Nőstényoroszlánként harcol a Gucciért, amelyet a sajátjának tekint...szinte jobban, mint azok, akik annak születtek. 
 
A film az évek előrehaladtával fokozatosan mutatja hogyan alakult és változott a házasságuk. Azt is, hogy a férje az évek előrehaladtával mennyire megelégelte az állandó utasítgatást, és parancsok hallgatását. Mesterien golyózza ki Reggiani és Maurizio a többi családtagot, és válnak egyedül irányítóvá...de a férfi ekkor a saját kezébe veszi az irányítást, és kiszorítja a feleségét mindenből. Nem hallgat rá, nem ad többet a szavaira...holott Patrizia tanácsai és cselekedetei nélkül sehol sem lenne. 
A kapcsolat majdnem válásig fajul, és persze a családi cég sem úgy áll ahogy kellene, miután Regginait kitette a hajóból. Ezek fényében jutunk el a divatvilág egyik sötét fejezetéhez, amikor is Patrizia felbérel egy bérgyilkost, hogy ölje meg a férjét. Micsoda fájdalom, keserűség és megalázottság, düh kellett ahhoz, hogy idáig eljusson ez a nő....az érdektől a szerelmes áhítaton át a gyűlöletig. Lady Gaga tökéletesen adta át ennek a temperamentumos nőnek minden fájdalmát, boldogságát, intrikáit. Dominás személyiségéről nem is beszélve.
Lady Gaga olyannyira idomult a szerephez, hogy régebbi fotókat visszanézve szinte majdnem ugyanúgy nézett ki a filmben, mint a valódi Patrizia. Sajnos az olasz akcentusát nem hallottam, de minden elmond róla, hogy mennyi alázattal áll az adott szerepéhez és tesz meg mindent azért, hogy tökéletes alakítást nyújtson a vásznon. 
 
 

Adam Driver által alakított Maurizió teszi meg a legnagyobb utat a filmben. A visszafogott, visszahúzódó fiú két óra alatt egy önző, hatalmat előtérbe helyező férfivá válik, aki nem átall a családtagjainak is keresztbe tenni. Patrizia mellett néha elhalványult az ő karaktere, hiszen a film elején tipikus jófiú szerepet hoz, és később is úgy gondoltam Maurizio azt teszi, amit egy erősebb jellem mond neki. Igaz, hogy saját útjára akar lépni, a saját elképzeléseivel...de egyedül erre képtelen lett volna. És egy olyan nővel, mint Reggiani érte el mindazt amit akart. Sok esetben Patrizia kaparta ki a gesztenyét, neki csak meg kellett sütni és megenni. A felesége egyre nagyobb befolyása, erősebb és dominálóbb jelleme azonban egy idő után már frusztrálóan hat Guccira, és a saját lábára akar állni. Később már nem hallgat feleségére, megszabadul tőle és szeretővel helyettesíti. Az is bebizonyosodik, hogy Patrizia nélkül képtelen irányítani egy ekkora vállalatot, és hogy olyanokban bízik meg, akikben nem kellene. Sodródik az árral, egyre inkább a hatalom és a pénz felé. Nem tud vezetővé válni, jó vezetővé...megrészegíti az, hogy minden az ő kezében fut össze.

Lady Gaga és Adam Driver mellett igazi sztárparádét kap a néző: Jeremy Irons, Al Pachino, Jared Leto, Salma Hayek személyében. A több mint kétórás film tele van intrikával, feszültséggel, humorral, érzelmekkel. Ridley Scott tökéletesen operált a közeli képekkel, leginkább az érzelmekre és a színészek arcjátékára fókuszálva. A film nyitó és zárójelenete, pedig egy keretbe foglalja a sztorit. Néha kicsit gyorsan pörögtek az események, és nem volt minden kellően kifejtve...főként a házasságuk évtizedei vagy az a folyamat, ahogy Reggiani tényleg eljut abba az állapotba, hogy már csak a emberölést látja egyetlen megoldásnak. Nagyon szívesen néztem volna meg azt, hogy ezt a utat hogyan mutatta volna meg nekünk Lady Gaga. Utóbbi ismét bebizonyította, hogy helye van Hollywoodban, mert olyat alakított, amelyért akár az Oscarra is esélye lehet. 

A látványvilág, a kosztümök, a helyszínek mind-mind illeszkedtek a történethez, az adott korszakhoz és szereplőhöz. Hozta az igazi olasz, toszkán divatstílust, és mindent amitől egy Gucci Gucci.

Nem tudom, mennyire tükrözi a valóságot a film...mennyi ebből az igaz történet. Ámbár az sem elhanyagolható, hogy a Gucci örökösök a film miatt pert akarnak indítnai a rendező ellen, mivel elnagyoltan és nem valósághűen ábrázolta a családot. Az azonban biztos, hogy a figyelmemet és érdeklődésemet nem kicsit keltette fel, így a könyvet sem fogom sokáig halogatni, hogy még teljesebb képet kapjak a Gucci családról. 

 




 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Karády Anna: Zserbó 2.

Pap Éva: Mielőtt újrakezdeném

Mosonyi Mara: A szirt