Mosonyi Mara: A szirt


 Bevallom az utóbbi egy és másfél évben nagyon kevés időm jutott a könyvekre és az olvasásra. Vagy nem kötött le az adott kötet vagy sablonosnak találtam. Untam az egy kaptafára íródott bugyuta romantikus sztorikat, ahol az idealizált férfi főhős enyelgett a mindenben tökéletes hősnővel és természetesen minden jó és szuper lesz a végén. Olyan igazi, amerikai happy end. Nehéz manapság egyedi és minden ízében aprólékos, jól megírt és nem túlzó sztorit találni. Mosonyi Mara írónő könyve, azonban pont ilyen. Mara felkeresett, hogy elolvasnám e a könyvét és a fülszöveg, a borító, valamint a cím hatására rögtön igent mondtam. Elég régen nem jelentkeztem új bejegyzéssel és azt hiszem „A Szirt” tökéletes visszatérés lesz a számomra.

Korábban már nézegettem ezt a könyvet, mivel felkeltette érdeklődésemet a fülszöveg és a cím. A címek nálam ritkán vésődnek be, de ez valamiért ott motoszkált többször is az agyamban, mielőtt megkaptam a felkérést az írónőtől. Talán az egyszavas egyszerűsége vonzott. Nem volt túlbonyolítva, nem hangzott megkomponáltan…egyenesen csak „A szirt”.

A történet szinte legelején megtörténik a tragédia, amely az egész cselekmény központi mozgatórugója. Clara Clayton 18 évesen meghal egy balesetben St Chapel városában egy nagyon elátkozottnak tűnő napon. De vajon tényleg baleset volt vagy esetleg emberölés történt? Barátai vele voltak azon az estén, de vajon mi is történt valójában. Mindenki gyanús, mindenki lehet a gyilkos. Majd ugrunk 12 évet és ismét az emberölés helyszínén találja magát az olvasó. A tinik, immár felnőttek, de még mindig súlyos titkok tudói és nem mindenkinek alakult olyan fényesen az élete, mint ahogy várták. Mosonyi Mara számos sztereotípiára, előítéletre, társadalmi problémára és káros családi berendezkedésekre hívta fel a figyelmet a lapokon.


 A regény egyik hőse Mason Maxwell, a jó családba született fiú. Mason vágya, hogy katonai pályára lépjen, akárcsak az apja, és előtte a nagyapja. Szinte nincs is más opció a fejében a jövőjével kapcsolatban. Ugyanakkor gyermekkora óta súlyos migrénben szenved, amely tinédzserkorára majdhogynem teljesen elmúlik, de időnként azért visszatér. Mason szülei az elit családok közé tartoznak, és ez illetve a neveltetése kifejezett lenyomatot hagy a fiúban, majd a későbbi férfiben. A sznob felsőbbrendűséget szinte az anyatejjel szívta magába, lenéz mindent és mindenkit, aki nem vele egyívású, nem onnan jön, ahonnan ő. Ez a sznobizmus, azonban nem éppen az előnyére válik. Lekezelő, közönyös és nem tudja elképzelni, hogy van az elrendezett életen kívül más lehetőség is. Barátnőt is úgy választ, hogy az a társadalmi rangjának megfeleljen. Ugyanakkor bizonyos vágyakat és a vonzódását nem minden esetben tudja elnyomni. Nem látja azt, amivel nem egy barátja küzd és ez a közönye engem roppant mód idegesített. Az, hogy Mason ilyen lett egyértelműen az anyja okolható. Ő táplálta belé és táplálja felnőttként a mérgezett szavakat, amivel a fiát ilyenné formálta. Mason a meggyilkolt lány, Clara Clayton barátja, szerelme. Ott van azon a borzalmas éjszakán, amikor a lány egy robbanás következtében az életét veszti, de ő mást is lát, amit talán a többiek nem. És innentől kezdve nincs nyugta. Hiába telik el 12 év, lesz katona, járja meg a Közel-Keletet és Afganisztánt mégis visszatér szülővárosába, hogy kinyomozza mi is történt több mint egy évtizede azon a bizonyos éjszakán. Mason nem volt a kedvencem, a sznobizmusa nagyon nem volt ínyemre…és a lekezelő stílusa miatt én lehet többször felképeltem volna. A férfi karaktere szempontjából Mara egy fontos dologra is felhívta a figyelmet, mégpedig a katonaság kérdésére. Miért is választja valaki ezt hivatásul? És hogyan számol el magával azon tettei vonatkozásban, amiket egy háborús helyzetben tett. Milyen következményei vannak a normál életben? Mi is a poszttraumás stressz? Erre mind választ kaptam, és nagyon érdekelt Mason hogyan viszonyul ezekhez. Az, ami egy háborúban megengedett a hétköznapi életben nem biztos, hogy elfogadott. Sőt van, ami egyikben sem elfogadott. De vannak körülmények, amikor rákényszerül egy katona. Hiszen ember, aki parancsot hajt végre. A férfi, viszont olyat tett, amely számomra elfogadhatatlan. Értettem a körülményeit, a szervezete harcát a külvilág viszontagságaival, de nem…nálam ez piros zászló, és érthető is volt, hogy ez egy feldolgozatlan trauma számára, hiszen nem tud megbocsátani saját magának. Tudja, hogy amit tett elfogadhatatlan. Szimpatikus volt, hogy vállalta ezért a felelősséget és nem bújt ki alóla. A szerelmi életére is kihat ez a dolog, és hát a férfiasság kérdésére is. Csak az igazi érzései, amit valamiért nem akar felismerni segítenek ezen és persze Maddie. Aggódik érte, figyelemmel követi és nem tud tőle szabadulni. Szereti, ám sokáig nem ismeri be magának. Mason jó pár terhet cipel magával és azt hiszem megtalálta a boldogságát, de nem ismerte fel azt a pillanatot, amikor igazán az övé volt.


 Clara Clayton az, aki körül az egész történet összpontosult. Szintén egy elit családból származó elkényeztetett úrilány, aki szintén csak a hasonszőrűekkel barátkozik. Jogi egyetemre készül, mivel az ő családjukban ez a követelmény. De a lány nem bírja a nyomást, nem bírja a stresszt és végül a drogokhoz fordul. Tipikus történet nem igaz? Nem is értem miért kell a szülőknek ráerőltetni az akaratukat a gyerekre? Miért kell az a pályát választania, amit anyuka vagy apuka választott? Ha nincs meg hozzá a képessége, nem bírja fizikailag vagy lelkileg nem fog sikerülni. Számos ilyen példával találkoztam az egyetemen én is…és vagy nem sikerült abszolválni a feladatot vagy sikerült, de abban sok köszönet nem igen volt. Clara nem bírja a nyomást, a beskatulyázott életét ezért olyanok társaságát keresi, akik ezt megértik. Mason iránt sem érez igazi szerelmet, pedig az agya azt súgja ideális pár, de a szíve mélyén tudja, hogy nem azok. És egy olyan fiúban találja meg amit keres, aki nem is lehetne távolabb tőle. 



Felix
, a város peremén él, szegénységben egy lakókocsiparkban és nem mellesleg Clara dílere. Felix szabados életfelfogása, és szabad életmódja ragadja magával a fiatal lányt és kezdenek egyre közelebb kerülni egymáshoz. Felix nem kis hátrányból indul. Nagybátyja és felesége neveli, az iskolát nem fejezte be, és a helyi kocsmában pultos. Másodállásban, pedig metamfentamint főz és értékesít a helyi elit gyerekeinek. Micsoda véletlen, hogy pont ők értik meg egymást. Mosonyi Mara tipikusan olyan karaktereket alkotott, akik akár a szomszéd városban is szembe jöhetnek velünk. Arra is tökéletes hangsúlyt fektetett milyen terhet rak egy fiatalra a megfelelési kényszer. Mihez vezet és milyen későbbi sérelmek származnak belőle. Felix saját üzletét rontva megsajnálja a lányt, és próbál neki segíteni, hogy ne merüljön el a hallucinogének világában. Clara, pedig végre rájön milyen is az, amikor valaki törődik vele, rá kíváncsi, arra milyen démonokkal küzd is valójában. Felix beleszeret és a tragédia éjszakáján kvázi ultimátumot ad neki, de minden rosszul végződik. 12 évvel később sem tud ezen túllépni, és bosszút forralva tér vissza St. Chapelbe hogy kibogozza mi is történt valójában. 
Mindennek ellenére Clara nem volt a kedvenc karakterem: az elkényeztetett stílusa, a sznobizmusa, a felsőbbrendűsége, a gonoszkodása miatt nem tudtam vele azonosulni. Ugyanakkor számomra Félix volt a szerethető férfi karakter. Aki bátran vállalta a szabados életfelfogását, és meglátta a tökéletes életek mögött húzódó megannyi hibát. Annak ellenére, hogy drogot árult jobban törődött az ügyfeleivel, mint azok állítólagos gyerekkori barátai. Az ügyfelei a barátaivá váltak. Ő, a kinézett szegény srác is végre tartozott valahova, és ami miatt a kedvencem volt, az az, hogy mindenkin segíteni akart.


 
 A másik női karakter, aki Clara szöges ellentéte volt az Madeline Milkovits, az Ukrán lánya. Micsoda jelző, az „Ukrán lánya”. Tipikus megbélyegzés. Hiába volt Madeline avagy Maddie családja vagyonos, a város elitje nem fogadta be. Nem ott született csak egy bevándorló…ukrán felmenőkkel, ráadásul az apja kétes üzletekből szerezte a vagyonát. Maddie Felixhez hasonlóan gyűlölte az elit gyerekeit, akikkel kénytelen volt egy gimnáziumba járni. Közönségesnek és stílustalannak tartották, holott azért minden fiú vágyálma volt. Nem félt kimutatni mit érez, mit gondolt. Nem játszotta meg magát, ám tudjuk milyen gonoszok tudnak lenni egymással a tini lányok. Maddie-t ugyanakkor nem érinti túl keményen a Clara félék viselkedése, ámbár sokszor nagyon is rosszul esik neki, mivel pont olyan fiú iránt dobban meg a szíve, aki szintén e körben mozog. Mason Maxwell és Maddie között izzik a levegő, és ezt a fiú is érzi. Közelebbről is megismerkednek egymással és itt jön elő Mason sznobizmusa, mivel tudja csak a vágyait elégítette ki, használja majd eldobja a lányt és a saját körében nézelődik komolyabb barátnő iránt. Maddie ezt 12 évvel később sem tudta feldolgozni. Neki nem kellett törni magát azért, hogy jogász legyen ám karrierjét feláldozza azért, hogy jó feleség és anya legyen. A tragédiában nem kis szerepe van, amiért bűntudta gyötri, de a teljes igazság számára is homályba vész. Maddie több mint egy évtized után találkozik újra Maxwellel. Még mindig szereti, holott már más felesége. Mason sem közömbös iránta. Továbbra is ott van közöttük a szikra, amely lángra is kap. Két különböző világból jönnek, de mégis egymáshoz tartoznak. Maddie-nek igazából a felnőtt élete sem könnyű…. a szorongás a múltbéli események miatt, a megfelelési kényszer továbbra is vele vannak minden egyes nap. Mason újbóli felbukkanása sem segít ezek leküzdésében és ezért nem egyszer nyúl az alkoholhoz. Ezt is mondhatnánk tipikusnak, bárki tud felhozni erre példát az ismertségi köréből. A fiatal nő hiába érte el, hogy jogász lett, nem praktizál, hanem egy protokolláris szerepbe kényszerül férje oldalán, ami nem szól másról csak a külsőségekről. Arról, amit világéletében gyűlölt és került. És még most is kinézik, amikor ő a város első asszonya. Múltbéli szellemek is megjelennek ezért nyúl mind gyakrabban az ital után. Az exkatona, pedig csak olaj erre a tűzre.


Paul Bright karaktere az, aki szinte mindenkihez kapcsolódik valamilyen szinten. Nem éppen egyszerű az ő helyzete sem. Clara és Mason gyermekkori barátja, felnőttként, pedig Maddie-vel van szoros viszonyban. Tiniként a dílere Félix volt, akivel szintén szoros viszonyt ápolt. Az írónő vele kapcsolatban is egy napjainkban sajnos elítélt dologra hívja fel a figyelmet, amely szintén számos elfojtáshoz, problémához és szorongáshoz, szerhasználathoz, alkoholhoz vezet. A szüleinek és az elitnek való megfelelési kényszer vezeti rá a fiút egy olyan útra, ahonnan soha nem fog tudni visszatérni. Nem tudom elfogadni ezt a szülői mintát, valószínűleg, azért, mert én egy olyan családból jövök, ahol ennek írmagja sincs. A fiú a folyamatos megfelelési kényszer áldozata, aki a barátainak is tökéletes akart lenni. De ilyen nem létezik. 12 év után ő is visszatér szülővárosába immár üzletemberként. De miért? Miért vágyik pont ő vissza, akinek megannyi fájdalmat okoztak az itt töltött évek. Sokáig nem értettem ezt vele kapcsolatban. Miért vágyik valaki oda vissza, ahol bántották? Felnőttként miért akar továbbra is a szülei rendszere vagy elvei szerint élni.

 

A regényben egyszerre volt jelen a romantika és a krimi. Nekem korábban annyira nem voltak kedvenceim a krimik, de újabban szívesebben emelem le őket a polcról, kiváltképpen, ha a romantika is helyet kap a lapokon. Teljesen egyensúlyban mozgott a két műfaj és tökéletesen ki is egészítették egymást. Az írónő tudatosan figyelt, hogyan vegyítse a kettőt, és hogyan hozza létre azt a kombinációt, amivel ennyire ütőssé válik a sztori. Az alapos kutatómunka is meglátszik a regényen. Lélektani vonatkozás tekintetében aprólékosan épültek fel a karakterek és maga az egész történet olyan szinten csavaros volt, hogy én csak a regény utolsó harmadában kezdtem gyanakodni egy bizonyos szereplőre…bár volt, hogy Mara bevitt a susnyásba egy másik jelenettel, de végül jók voltak a megérzéseim a gyilkossal kapcsolatban. Ugyanakkor az indítékot el sem tudtam volna képzelni, arra nem jöttem rá. Nagyon leesett az állam, amikor minden kirakós a helyére került. Zseniális regény született, és egy percig sem vesztettem el az érdeklődésemet. Végig fent tartotta a figyelmemet, és olyan csattanók voltak benne, hogy csak pislogtam percekig. Nem összecsapott 300 oldalas sztorit kap az olvasó, hanem egy társadalmi problémákkal teletűzdelt misztikus romantikus krimit, ahol senki nem az, akinek látszik.

Bevallom kifejezetten tetszett, hogy nem az erotikán volt a hangsúly. Azt hiszem az utóbbi időben a romantikus könyvek elengedhetetlen kelléke lett a túlzott erotika. Hangsúlyozom, szeretem a romantikus-erotikus történeteket, de amikor kibillen a mérleg nyelve az már nekem sok. Itt is volt, persze hiszen elengedhetetlen, de pont kellő mennyiségben és megfelelő időpontban a történet vezetése szempontjából.

 A borító nagyon szép és figyelemfelkeltő lett. Egyértelműen a kék szín dominál, és két kép, két fő motívum is helyet kapott rajta: maga a kocsma, ami a Szirt. És egy szőke nő, csillogós-flitteres ruhában, aki lehet akár Maddie és lehet akár Clara is. Bár nekem a cím tetszik a legjobba. Az, hogy egyszerű. A szirt. Nem sejtelmes, misztikus, metaforikus. Ez ragadott meg leginkább.

Ez a történet nem tökéletes emberekről szól, hanem hús-vér nőkről és férfiakról, akik megannyi terhet cipelnek magukkal. Mindennapi problémákkal küzdenek, feldolgozatlan sérelmeket zártak el magukban. Mégis próbálják megtalálni a boldogságot, ha csak egy rövid időre is.

Köszönöm a recenziós példányt Mosonyi Mara írónőnek és az Álomgyár Kiadónak, Ha egy jó csavaros és elgondolkodtató romantikus-krimit akartok olvasni, akkor „A Szirtet” bátran ajánlom.



A kötet az alábbi helyekről beszerezhető:

https://alomgyar.hu/konyv/a-szirt

https://www.libri.hu/konyv/a-szirt.html

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Karády Anna: Zserbó 2.

Pap Éva: Mielőtt újrakezdeném